1.1) De docent is een lerende en innoverende professional

1.1.1) De docent toont aan dat hij een lerende professional is die   zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe-) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs. 

Tijdens mijn lessen probeer ik zo veel mogelijk gebruik te maken van mogelijkheden om met ICT de leerlingen iets te leren of doormiddelen van ICT mijn lessen te geven. Ik vind het zelf ook erg leuk om hier creatief mee bezig te zijn en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Ik maak gebruikt van Youtube filmpjes om een thema te openen of om verduidelijking over een bepaald onderwerp te geven. Ook heb ik een account op Youtube, zodat ik al mijn filmpjes die ik wil gebruiken netjes bij elkaar heb staan. Ik merk dat Youtube filmpjes de leerlingen motiveren en ervoor zorgen dat ze meer inzicht krijgen in een bepaald onderwerp. 

Ook vind ik het prettig om met PowerPoint te werken om op deze manier structuur in mijn lessen aan te brengen voor de leerlingen. Ik merk dat de leerlingen dit erg prettig vinden en op deze manier duidelijk weten waar ze aan toe zijn. Het werken met PowerPoint gaat mij goed af en ik ben ook erg creatief bezig met PowerPoint, zodat ik zoveel mogelijk uit dit programma kan halen. 

Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen het inzetten van ICT in het onderwijs raadpleeg ik regelmatig de site van Kennisnet of ik wisselen informatie uit met andere studenten of mentoren. Zo kom ik elke keer weer nieuwe leuke sites tegen die ik kan gebruiken tijdens mijn lessen. Ik ben laatst nog op een goede site geattendeerd door een leraar op de school, de site Newsela. Op deze sites kan ik voor elk niveau verschillende leesteksten vinden over interessante nieuwsonderwerpen. Deze site ben ik gelijk gaan gebruiken tijdens mijn WPL 3. 

 

1.1.2) De docent toont aan dat hij beschikt over de overtuiging dat betekenisvol onderwijs vraagt om beargumenteerde inzet van ICT en is in staat om de verworvenheden en beperkingen van technologie te herkennen en te integreren in betekenisvol onderwijs.

Ik probeer tijdens mijn lessen afwisselend gebruikt te maken van Kahoot en van Socrative. Hiermee kan ik de voorkennis van de leerlingen test, maar ook af en toe tussenmeting houden om te zien wat de leerlinge hebben geleerd tot nu toe. Het is een ook goede manier om te zien hoe goed de leerlingen de lesstof beheersen en een goede manier om de leerlingen enthousiast te krijgen tijdens de les. 

In vraag 1.1.1 heb ik al laten weten dat ik het prettig en fijn vind om met PowerPoint te werken, maar om voor wat afwisseling te zorgen gebruik ik ook Prezi tijdens mijn lessen. De leerlingen vinden het zelf ook erg leuk om met Prezi te werken. 

 

1.2) De docent is een flexibele en adaptieve professional.

1.2.1) De docent toont aan dat hij kan inspelen op onderwijskundige veranderingen en behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT.

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van ICT in het onderwijs, in mijn beleving zijn deze verandering positief en negatief. Naar mijn mening is het veelal positief, want als leraar heb je nu veel meer "tools" tot je beschikking om mee te werken tijdens de les. Ook is het makkelijker om tijdens de les informatie op te zoeken, als de leerlingen bijvoorbeeld bezig zijn met het maken van een project of een verslag. Het is nou ook veel makkelijker voor de leraar om extra materiaal en instructie te maken waar de leerlingen zelf thuis aan kunnen werken, door bijvoorbeeld pins te delen met de leerlingen op Pinterest over bepaalde grammaticale onderwerpen waar ze op dat moment mee bezig zijn. Ook gebruik ik de site onestopenglish.com, je moet hier wel een account op aanmaken, maar dit is een site met veel informatie over verschillende Engelse vaardigheden en je kunt er ook terecht voor leuke complete les ideeën. 

Aan de ander kant, vond ik ook een artikel over het feit dat veel scholen niet goed weten hoe ze ICT moet inzetten bij hun op school. Het artikel heet "Scholen worstelen met digitaal onderwijs" en is geschreven door Wilfred Simons (2017). Het artikel beschrijft dat scholen er wel dingen aan doen om ICT te gebruiken tijdens de les, maar ze worstel ermee hoe ze dit willen aanpakken. De onderwijsorganisatie Kennisnet probeert scholen te helpen om digitale lesmiddelen in te zetten. 

1.2.2) De docent toont aan dat hij initiatieven neemt in het gebruik van ICT om zo sociale- en crossculturele vaardigheden te bevorderen.

Met mijn klas hier op het NHL hebben wij samen een groepsapp gecreëerd via WhatsApp. Hierin communiceren en discussiëren wij over schoolopdrachten of over problemen waar we op dat moment tegen aan lopen. Ook bespreken we lestijden en voorzien we elkaar van tips. Ik vind dit een makkelijke manier om van alle informatie rond om school op de hoogte te blijven. Op deze manier weet iedereen gelijk als er iets belangrijks is gebeurd, bijvoorbeeld als we ons kunnen inschrijven voor toetsen of wanneer de deadline is voor een bepaald project. We delen nu ook steeds vaker document via WhatsApp of PDF's van bepaalde hoofdstukken die we moeten lezen. Dit werkt erg efficiënt. 

1.3) De docent is een reflecterende en onderzoekende professional.

1.3.1) De docent toont aan op methodische wijze ICT-gebruik te analyseren om zo systematisch verbeterpunten in zijn lespraktijk toe te passen en te beoordelen op effectiviteit.

Met Google Formulieren heb ik tijdens mijn vorige stage een enquête afgenomen onder tien verschillende docenten op mijn stageschool om er op deze manier achter te komen hoe verschillende docenten dachten over actief leren. 

Ook vind ik dat mijn ICT-didactiekportfolio een goed voorbeeld is van deze competentie. Hierin laat ik zien dat ik mijn ICT-gebruik kan analyseren om zo te kijken of hier verbeterpunten in zijn die ik weer toe kan passen tijdens mijn lessen. 

1.3.2) De docent toont aan dat hij zoekt naar (interdisciplinaire) samenwerking met collega’s die in een vergelijkbare situatie rondom ICT en onderwijs verkeren.

Tijdens mijn stage heb ik tips gevraagd rondom ICT en heb goed gekeken naar wat aangeboden werd om mijn stageschool. Op mijn vorige stage werkte ze vaak met Kahoot op het digitale schoolbord om te controleren of de vocabulaire woorden geleerd waren of om bepaalde onderwerpen te bespreken. Ook liet mijn stagebegeleider de leerlingen weleens naar de mediatheek gaan om te werken aan een project op de computer. Ik heb verschillende gesprekken gevoerd met collega's op stage en tijdens die gesprekken heb ik weer nieuw sites ontdekt die ik kan gebruiken tijdens mijn lessen. Bijvoorbeeld, EDpuzzle,  waarin je vragen kan toevoegen aan een Youtube filmpje, zodat je het tijdens de les kan gebruiken als een leuke luister activiteit voor de leerlingen. 

1.4) De docent is een samenwerkende professional.

1.4.1) De docent toont aan dat hij opgedane ICT kennis en vaardigheden met andere docenten (binnen of buiten de school) kan delen om zo nieuwe kennis te construeren.

Op Pinterest slaag ik er altijd in om nieuwe les ideeën op te doen. Het is goede manier om ideeën bij elkaar te verzamelen en om je te laten inspireren door de pins van anderen. Ook deel ik mijn pagina met de mensen die mij volgen. Tijdens mijn eerste stage gebruikte mijn mentor veel ideeën die ze tegen kwam op Pinterest en wij delen nog steeds ideeën met elkaar op Pinterest. 

Ook gebruik ik Google drive om documenten met andere docenten te delen. Dit is een makkelijke en goede manier om mijn documenten met anderen te delen. Ook biedt deze website de kans om met z'n allen in één document te werken. Dit is een handige manier om samen te werken aan projecten of verslagen. Ook maak ik samen met mijn medestudenten vaak een team drive aan om bijvoorbeeld samen te werken aan vakdidactiek jaar 3 of wanneer we in een groepje een coursebook moesten ontwerpen. Op deze manier konden we elkaars werk bekijken en feedback geven. 

1.4.2) De docent ondersteunt en motiveert collega’s en leerlingen in hun ICT ontwikkeling.

Tijdens mijn vorige stage had ik een oudere mentor en ik heb haar vaak kunnen helpen met mijn kennis over ICT. Bijvoorbeeld als het bord uitviel of als iets niet goed kon worden uitgeprint via de computer in de klas. Ik probeer collega's en leerlingen te motiveren in hun ICT-ontwikkeling door mijn eigen motivatie om ICT in de klas te gebruik. Ook laat ik dit zien door ICT toe te passen tijdens de les, bijvoorbeeld door een Socrative quiz. De leerlingen reageren erg positief op deze benadering. 

Op de stage die ik op dit moment loop heb ik ook al meerdere collega's kunnen inspireren om meer ICT te gaan gebruiken in de klas. Ze zagen mij tijdens de les verschillende programma's gebruiken, zoals Lesson up, Socrative, EDpuzzle, Quizlet en Nearpod. Mijn stagebegeleider is nu ook Lesson Up gaan gebruiken in haar lessen en is hier erg enthousiast over. Ook vanuit de leerlingen komen veel leuke reactie op het gebruik van bijvoorbeeld Lesson Up in de les. De leerlingen vinden de afwisseling erg leuk en doen fanatiek mee aan de vragen die tussendoor gesteld worden via Lesson up. Erg leuk om te zien. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb